Zeker in deze tijd van het jaar is het erg verstandig om extra vitaminen tot je te nemen. Het zonlicht wordt minder, we zijn meer binnenshuis en de ene na de ander raakt verkouden. De Telegraaf schreef deze week dat de eerste griepgevallen zijn gemeld. Wat een nieuws!

Natuurlijk weten we allemaal dat we er goed aan doen om 2 stuks vers fruit per dag te eten. Maar er zijn veel meer goede gezondheidseffecten door vers fruit. We hebben ons huiswerk gedaan en vertellen je hierbij wat feitjes;

  • Fruit valt samen met groente in vak 1 van de Schijf van Vijf, levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Daardoor draagt fruit bij aan het behoud van een gezond gewicht.
  • Fruit is goed voor de gezondheid en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten en kanker. Het advies is om 2 stuks fruit per dag te eten.
  • Was fruit altijd grondig onder stromend water om vuil en stof te verwijderen.
  • Voor het milieu is het eten van seizoensfruit uit je eigen regio het best. Er zijn verschillende milieu en fair trade keurmerken voor fruit.
  • Fruit levert weinig calorieën en veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Fruit levert ook koolhydraten. Daarnaast bevat fruit een groot aantal bioactieve stoffen, zoals carotenoïden,  lycopenen en flavonoïden. Fruit bevat ook zuren en suiker. Avocado is een van de weinige vruchten die relatief veel vet en dus ook veel calorieën bevatten. Het zijn echter wel de onverzadigde vetten, dus de gezonde vetten.
  • Als alle Nederlanders 2 stuks fruit per dag eten, kunnen per jaar ongeveer 11.500 hart- en vaatziekten, 3.300 sterfgevallen door hart- en vaatziekten, 2000 gevallen van kanker en 1.500 sterfgevallen door kanker worden voorkomen. Het gaat dan vooral om kanker in het hoofd-halsgebied, de slokdarm, de longen en de maag. Het eten van meer dan 2 stuks fruit per dag dringt mogelijk het risico op ziekten nog verder terug.
  • Mensen die veel groente en fruit eten hebben een lager risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom fruit de kans op ziekten verkleint. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van stoffen. Om die reden kan een vitaminepil fruit niet vervangen.
  • Er zijn geen aanwijzingen dat biologisch geteeld fruit meer voedingsstoffen bevat
  • Vitamine C zit vooral in  zwarte bessen, papaja, kiwi, citrusfruit en aardbeien. Appels bevatten weinig vitamine C. Vruchten in blik of glas bevatten meestal weinig vitamine C.

Bron: Voedingscentrum